'Büyük bir saldırıya uğrayacak!' Twitter'ı alt üst edecek karakter sınırı kararı
Twitter'ın bir süredir 'Articles' adı verilen yeni bir özellik üzerinde çalıştığı ortaya çıktı. Bu özellik sayesinde kullanıcıların 280 karakter sınırına takılmadan istedikleri uzunlukta paylaşımlar yapabilmesinin önü açılmış olacak. Peki Twitter'ın yeni özelliği kötü niyetli kişiler tarafından kullanılabilir mi? Kullanıcılar herhangi bir olumsuz durumla karşılaşabilir mi? Uzmanlar bu yeni özelliğin getirebileceği olası tehlikelere dikkat çekti.
Sosyal medya platformlarının popülerliklerini koruyabilmeleri ve trend kalabilmeleri için sık sık yeniliklere başvurmaları şart. Bu yenilikler özellikle Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlarda kullanıcıların beklentileriyle şekilleniyor.
Facebook ve Instagram'a göre yeniliklere daha az başvuran Twitter'dan oldukça şaşırtan bir yenilik geldi. Twitter'ın bir süredir 'Articles' adı verilen bir özelliği test ettiği ortaya çıktı. Şu anda test aşamasında olduğu bildirilen bu yeni özelliğin kısa bir süre içinde kamuoyu ile paylaşılacağı öğrenildi.
Twitter'ın 'Articles' özelliği ile uzun paylaşımlara izin vereceği belirtiliyor. Bu özellik sayesinde kullanıcıların 280 karakter sınırına takılmadan istedikleri uzunlukta paylaşımlar yapabilmesinin önü açılmış olacak. Peki Twitter'ın yeni 'Articles' özelliği beraberinde neler getirecek? Konuyu Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Ali Murat Kırık ve Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır ile konuştuk.
'TWITTER'IN YAPISINI DERİNLEMESİNE ETKİLEYECEK'
Küresel çapta gündemi belirleyen en önemli sosyal medya platformlarından biri olan Twitter'ı birçok kişi çoğunlukla görselden çok yazıya önem verdiği için kullanıyor. Ancak platformdaki gönderimlerin sadece 280 karakterle sınırlı olması pek çok kullanıcının şikâyetçi olduğu bir konuydu. Peki Twitter neden şimdi bu adımı attı? Twitter, Reddit benzeri bir 'çevrimiçi blog ya da forum' gibi bir mecraya mı evriliyor? Twitter'ın bu hamlesini kimsenin beklemediğini söyleyen Doç. Dr. Ali Murat Kırık, kullanıcıların platformda makaleler yazmasına izin verecek 'Articles' özelliğiyle birlikte artık tweet göndermek için mevcut 280 karakter sınırının aşılacağını belirtti.
"Twitter kullanıcıları, ileti dizileri aracılığıyla daha uzun parçalar yayınlayabilecek" diyen Doç. Dr. Kırık, Twitter'ın yola mikroblog sitesi olarak başladığını ancak son yeniliklerle birlikte artık bir blog sitesine evrildiğini söyledi. Platformun 2006'da ilk kez piyasaya sürüldüğünde tweet'lerin 140 karakterle sınırlandırıldığını, 2018'deki 280 karakter yeniliği ile kullanıcıların kendilerini ifade etmelerinin kolaylaştığını hatırlatan Doç. Dr. Kırık, "Bu özellik Twitter'ın yapısını oldukça derinlemesine etkileyecek gibi gözüküyor" diye konuştu. Çevrimiçi bloglara olan ilginin son dönemlerde ciddi oranda bir artışa geçtiğini vurgulayan Doç Dr. Kırık, "Atılan bu adımı Twitter'ın çağın ihtiyaçlarını karşılamak adına gerçekleştirdiğini söyleyebilmek mümkün" yorumunda bulundu.
'ABD'DE BİR KİŞİ EN AZ ÜÇ SERVİSE ÖDEME YAPIYOR'
Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır, abonelikli dijital servislerin son yılların yükselen trendi olduğunun altını çizdi. ABD'de kişi başına düşen dijital abonelik servis sayısının üçe ulaştığını belirten Bağtır, "Yani herkes en az üç servise aylık ödeme yapıyor. Yayıncı kuruluşlar, video yayıncıları, müzik servisleri şu an en popüler olanları" diye konuştu. Dijital abonelik servislerine olan ilgiyi fark eden sosyal mecraların bu pastadan pay almak için çalışmalar yürüttüğünü söyleyen Bağtır, "Instagram, influencer'lara abone olma dönemini resmen başlattı. Bunu fark eden Twitter da profesyonel hesap yapısını hızlıca tamamlayarak Twitter Blue'yu çıkardı" dedi.
Sosyal medya mecraları arasında Twitter'ın haber kategorisinde rakiplerine avantaj sağladığını söyleyen Bağtır, "Twitter, özellikle haber yayıncılarının Twitter Blue'da abone kazanmalarını ve yayıncıların abonelerine kaliteli içerikler sunmalarını istiyor" diye konuştu. Platformun geliştirdiği yeni 'Articles' özelliğinin, Twitter Blue'ya geçmiş haber yayıncıları için tasarlanmış olabileceğini belirten Bağtır, "Yeni 'Articles' özelliği kuvvetle muhtemel Twitter Blue'ya geçmiş haber yayıncılarının aboneleri tarafından okunabilecek uzun içerikler hazırlaması için tasarlandı. Aboneler böylece Twitter içinden çıkmadan günün köşe yazısının tamamını okuyabilecekler" dedi.
280 KARAKTERE DE Mİ VEDA EDECEĞİZ?
'Articles' özelliği hayata geçtiğinde Twitter'ın doğasının tam anlamıyla değişeceğini söyleyebilmenin mümkün olmadığını belirten Doç. Dr. Ali Murat Kırık, "Yapılan araştırmalara baktığımızda Twitter'ın karakter sınırlamasına sahip olması popülaritesini artırmaktadır" diye konuştu. Sosyal medya kullanıcılarının okumayı çok fazla sevmediğini ve anlatılmak isteneni kısa bir zaman dilimi içinde okumayı amaçladığını söyleyen Doç. Dr. Kırık, yeni özelliğin Twitter'ın var olan yapısını etkilemeyeceğini söyledi.
'Articles' özelliğinin şimdilik sadece Twitter Articles için geçerli olmasının beklendiğini belirten Doç. Dr. Kırık, 280 karakterlik eski sisteme kısa vadede tam anlamıyla veda etmediğimizi belirterek "Ancak özgün içerik oluşumu açısından makale özelliği çok etkili olacak ve hazırlanan içerikler arama motorlarında üst sıralarda bile yer alabilecektir" diye konuştu.
Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır da karakter sınırının, sosyal medyanın doğum yıllarında yeni bir fikir olarak ortaya çıktığını ve bu kuralın Twitter'ın diğer mecralardan ayrışma noktası olarak kullanıldığını vurguladı. "SMS kültürünün devam ettiği yıllardı ve Jack Dorsey, Twitter'ı SMS tabanlı durum bildirme sitesi olarak tasarlamıştı. Dorsey, 2018'e kadar ise yoğun baskılara rağmen karakter sınırının kaldırılmasını kabul etmedi" diyen Bağtır, istatistiklere göre bugün atılan tüm tweet'lerin sadece yüzde 3'ünün 140 karakterin üzerinde olduğunu hatırlattı. 2018'den sonra karakter sınırının 280'e çıkmasının Fleets adlı story denemesi ve Twitter'ın diğer mecralarla yarışma çabasından kaynaklandığını söyleyen Bağtır, Twitter'ın karakter sınırını uzun vadede tamamen kaldıracağını düşünmediğini vurguladı.
'EĞER KARAKTER SINIRINI TAMAMEN KALDIRACAK OLSALARDI...'
Peki karakter sınırının ortadan kalkması ya da kalkmaması gibi radikal bir karar Twitter'ın prestijini nasıl etkileyebilir? Twitter'ın karakter sınırını tamamen kaldıracağını söyleyebilmenin henüz erken olduğunu söyleyen Doç. Dr. Ali Murat Kırık, "Açıkçası bunun olacağını tahmin etmiyorum. Zira buna dair atılmış somut bir adım söz konusu değil" yorumunda bulundu. Twitter'ın uzun yazılara imkân tanıması kararını diğer platformlar üzerinden örneklerle açıklayan Doç. Dr. Kırık, "Linkedin üzerinden örnek verecek olursak aynı durum burada da geçerli. Daha uzun yazılar makale formatında yayınlanıyor. Yine Facebook Notes özelliğini de hatırlamak gerek. Kullanıcılara not yazma, fotoğraf ekleme ve isteğe bağlı olarak harici kaynaklardan blog girişlerini içe aktarma olanağı sunan bir blog platformu gibi çalışan bu sistemle Twitter Articles’in benzerliği ilk bakışta göze çarpıyor" diye konuştu.
Twitter'ın karakter sınırının kısa vadede tamamen kaldırmayı düşünmediğini söyleyen Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır, "Eğer karakter sınırını tamamen kaldıracak olsalardı bunu tweet içinde yaparlardı. Articles gibi ek bir modüle ihtiyaç duyulmazdı" diye konuştu. Twitter'daki karakter sınırının uzun vadede tamamen kalkmasının platforma ciddi bir değer kaybettireceğini vurgulayan Bağtır, yeni özelliğin 'karakter sınırı olmayan tweet' gibi algılamanın hatalı olacağını belirtti. "Yeni 'Articles' özelliği daha önce Facebook'ta uzun yıllar duran ve hak ettiği ilgiyi görmediği için kaldırılan 'Notlar' özelliği ya da Linkedin'deki 'Yayınlar' özelliğinin kopyası şeklinde olacak" diyen Bağtır, profesyonel hesap kullanmayanlara bu özellik açıldığı takdirde kullanım oranının düşük kalacağını söyledi.
'İLGİ HER GEÇEN GÜN ARTIYOR'
Facebook trendliğini günden güne kaybediyor. Popülerlik tahtını Z kuşağının favorisi Instagram'a kaptırmak üzere. Twitter ise hiçbir zaman rakipleri arasında en trend mecra olmasa da özellikle gündeme dair haber akışına en kolay erişim veren mecra olması bakımından gözde olmayı sürdürüyor. Peki Twitter'ın son dönemde aldığı kararlardan hangileri olumlu, hangileri olumsuz? Akıllı telefonlar ve tabletler sayesinde Twitter'a üye olmanın ve erişebilmenin çok kolay olduğunu söyleyen Doç. Dr. Ali Murat Kırık, bu mecranın genellikle bir kişi ya da ya bir işletme tarafından tanıtım amacıyla kullanıldığını söyledi.
Twitter'ın haber akışının gerçek zamanlı ve kronolojik sırada olduğunu hatırlatan Doç. Dr. Kırık, platformun artı özelliklerini "Twitter'ın analitik sistemi inanılmaz derecede faydalıdır. Verilerin görselleştirilmesini içeren harika bir gösterge panosuna sahiptir. Hashtagler aracılığıyla gündem oluşturmak ve farkındalık meydana getirmek oldukça kolaydır" diyerek sıraladı. Platformun eksi özelliklere de sahip olduğunu söyleyen Doç. Dr. Kırık, "Örnek vermek gerekirse Twitter Fleets özelliğini bir anda sundu ve kaldırdı. Görsellik isteyenler Instagram'ı tercih ediyor. Her mecrada her uygulama tutacak gibi bir durum yok" diye konuştu. Twitter Spaces isimli sohbet odalarının şu anda kullanıcıları cezbettiğini belirten Doç. Dr. Kırık, "Bu adım son derece önemli. Bu sohbet odalarına ilgi her geçen gün artıyor" dedi. Doç. Dr. Kırık, içeriklerin filtrelerden geçmemesinin ve bot hesaplara olarak tanımasının ise Twitter'ın eksi özellikleri olduğunu belirtti.
'MAVİ TİK UYGULAMASINI YÜZLERİNE BULAŞTIRDILAR'
Facebook'un son 7-8 yıldır kan kaybettiğinin düşünüldüğünü ancak bu mecradaki kullanıcı sayısının sürekli arttığını ve dijital medyanın merkezi konumunda olduğunu vurgulayan Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır, Instagram'ın ise son yıllarda attığı bazı yanlış adımları temizlemenin peşinde olduğunu söyledi. "Twitter'ın her zaman sadık ve çizgisini bozmayan bir kitlesi var" diyen Bağtır, Twitter'ın bu kitleyi genişletmek için getirdiği 'Story' özelliğinin yanlış bir karar olduğunu ve fazla yayında kalmadan kaldırıldığını hatırlattı.
Platforma eklenen 'Sesli tweet' özelliğinin de tutmadığı için kaldırıldığını söyleyen Bağtır, şu anda uygulamada olan 'Ses odaları'nın nispeten kullanıldığını söyledi. "Listeler, anlar gibi daha birçok özellik Twitter'ın detaylarında kullanılmadan duruyor" diyen Bağtır, kullanıcıların bu özellikler yerine çalıntı tweet'lerden uzak, sahte haberlerin olmadığı, şikâyet ve saldırının gerçekliğinin kontrol edilebildiği, yazılanların herkese ulaşabildiği bir mecra istediklerini söyledi.
Twitter'ın 'Mavi tik' uygulamasında da ciddi sıkıntıların yaşandığını hatırlatan Bağtır, "Verified badge (mavi tik) hesap onay sürecini bile yüzüne bulaştıran bir mecradan diğer saydıklarımı yapmasını beklemek hayal olur" diye konuştu.
'2023'TEKİ EN BÜYÜK HEDEFLERİ'
Peki Twitter gelecek 10 yıl içinde nasıl bir konuma sahip olacak? Twitter trend olmayı sürdürebilmek için hangi önemli adımları atmalı, hangi kararlardan vazgeçmeli? Son zamanlarda platformda Spaces, Super Follows ve Twitter Blue gibi özelliklerin kullanıcılara sunulduğunu hatırlatan Doç. Dr. Ali Murat Kırık, Twitter'ın Almanya yetkilisi Laurent Buanec'ın görüşlerinin dikkat çekici olduğunu söyledi. Doç. Dr. Kırık, "Blanc, Spaces için, organizatörlerin yarattıkları özel bir alan için bilet satabilecekleri 'Biletli Alanlar' gibi ek işlevler planladığını belirterek Twitter sohbetine içerikleriyle katkıda bulunan herkese mikro ödeme özelliğiyle yeni bir para kazanma yöntemi sunacaklarını belirtti" dedi. Twitter'ın kullanıcı tabanını artırmak için mücadele ettiğini ve platformun viral pazarlamanın merkezi olduğunu söyleyen Doç. Dr. Kırık, "Sitede bir şey ön plana çıktığında internette yıldırım hızıyla yayılabiliyor. Twitter, başka hiçbir yerde bulunamayacak bir iletişim kanalı olarak benzersiz bir role sahiptir" yorumunda bulundu.